loading...
DAPETIN UPDATE BERITA MELALUI LINE DENGAN FOLLOW TOMBOL DIBAWAH INI
Tambah Teman
loading...

Mulai Tengah Malam Ini, Imigrasi Malaysia Akan Lakukan Operasi Pekerja Ilegal Besar - Besaran
SUARABMI.COM - Tidak ada lagi peluang untuk pekerja Ilegal Malaysia atau PATI yang tidak mendaftarkan diri dalam program e-Kad (KAD) dan semuanya akan ditangkap oleh jabatan Imigrasi Malaysia.

Peringatan Operasi tangkap PATI akan dilakukan mulai malam ini sebagaimana dikeluarkan oleh Ketua Pengarah Imigresen Datuk Seri Mustafar Ali.

Menurut data informasi hingga jam 8 pagi tadi, sebanyak 155,680 PATI atau pekerja Ilegal yang sudah didaftarkan oleh 26,957 majikan dan sebanyak 140,746 E-Kad telah dikeluarkan dikeluarkan.

"Kita sudah tegaskan sebelum ini, perpanjangan waktu tidak akan dilakukan. Mereka yang tidak ikut program ini harus menanggung resiko yang telah kami tetapkan" ujar Ketua Pengarah Imigresen Datuk Seri Mustafar Ali.
[ads-post]
"Kita hanya akan melayani mereka yang datang maksimal pukul 11.30 pagi ini saja. Mereka yang mendaftar selepas itu terpaksa tidak diterima sebelum tindakan lanjut diambil," katanya pada sidang media, di Putrajaya, hari ini.

Mulai tengah malam ini, Jabatan Imigresen (JIM) akan menjalankan gerakan besar-besaran memburu PATI di seluruh negara bagian dan mengambil tindakan undang-undang terhadap majikan yang melakukan kesalahan menggaji mereka.

Pendaftaran E-Kad dibuka sejak 15 Februari lalu dan kad itu berfungsi sebagai pengesahan sementara pengganti dokumen perjalanan sah daripada kedutaan untuk membolehkan warga asing tetap terus bekerja di negara itu.

Selepas mendaftar, majikan dan warga asing itu perlu mendapatkan pasport di kedutaan masing-masing untuk tujuan pemutihan.

Editor Redaksi
Sumber Harian Metro

Post a Comment

Suara BMI

{picture#https://4.bp.blogspot.com/-d815yzHBHls/WT4_fgfVgdI/AAAAAAAALNY/b6WBmhQn55kw2Ax8-1iwXe1qF30zmlIsgCLcB/s1600/Untitled-1.png} Suara BMI adalah portal berita Buruh Migran Indonesia di Luar Negeri yang menyajikan berita seputar BMI dan kehidupannya dari berbagai sudut pandang, kredibel dan independen {facebook#https://www.facebook.com/suarabmi/} {twitter#https://www.twitter.com/suarabmi/} {google#https://plus.google.com/+EniLestarisbmi} {pinterest#https://id.pinterest.com/} {youtube#https://www.youtube.com/channel/UCWS5cxHkSUsQcT2zWwn4OEA} {instagram#https://www.instagram.com/suarabmi}
Powered by Blogger.