-----
loading...

====

Berteman

SUARABMI.COM - Sejak akhir-akhir ini jika kita perhatikan,banyak berita-berita yang memaparkan tentang bencana alam. Yang paling menarik perhatian adalah bencana gempa bumi yang akhirnya menyebabkan berlakunya Tsunami. Sekiranya kita perhatikan, banyak gunung berapi sekarang mula kembali aktif. Malah ada juga laporan sebelum ini, gunung Kinabalu yang terdapat di Sabah juga kemungkinan akan kembali aktif.

Di kawasan gunung Kinabalu juga telah dilaporkan sebelum ini mula mengalami keadaan gempa bumi kecil. Hal ini seterusnya membawa kami untuk berfikir, memang inilah masa yang telah dijanjikan oleh Allah dan diperkatakan oleh Rasulullah SAW tidak akan berlaku kiamat sehingga akan terjadi banyak gempa-gempa di mana-mana atas muka bumi.

Abu Hurairah RA meriwayatkan, bahawa Rasulullah ﷺ bersabda, “Hari kiamat belum akan terjadi sampai ilmu diangkat dan gempa bumi banyak terjadi di mana-mana” (HR Bukhari)

Di Indonesia yang baru - baru ini, anak kratau meletus mengakibatkan ratusan nyawa meninggal, gunung agung Bali kembali erupsi, gempa bumi dimana dan menyebabkan tsunami.
[ads-post]
Selepas Indonesia, giliran Filipina beberapa waktu lalu di guncang gempa dahsyat yang mengancam tsunami . Gempa 7,3 magnitud yang berpusat di Mindanao itu memberi warning bagi seluruh kawasan berpantai sepanjang 300 kilometer di bagian selatan negara tersebut.

Richard Teeuw, seorang pakar tsunami dari Universiti Portsmouth menjelaskan tentang kemungkinan tsunami susulan ke gunung gunung berapi Anak Krakatau juga besar sekali.

Jacques-Marie Bardintzeff, peneliti tsunami dari Universitas Paris-Selatan juga mendukung masyarakat untuk berhati-hati denagn aktiviti Gunung Anak Krakatau yang tidak stabil.

“Tsunami yang disebabkan oleh letusan gunung berapi jarang terjadi. Salah satu yang paling terkenal sehingga mematikan gunung tersebut adalah letusan 'Ibu' Krakatau pada 1883. ” katanya.

Semoga dengan info ini akan membuka mata kita tentang hari kiamat dengan kita. Tiada masa lagi berlengah-lengah di dalam membuat amal soleh dan jauhi maksiat. Semoga bermanfaat.

Gunung berapi seluruh dunia sedang diaktifkan Allah. Nikmat apa lagi yg kau dustakan?

Diberdayakan oleh Blogger.
close